Festivals

What's on

News

About

Gallery

Audio & Video

social iconsocial iconsocial iconsocial iconsocial icon

NL

EN

Choose language

NETHERLANDS

SWEDEN

WRITTEN BY

Rinske Bouwman

(NL)

TRANSLATED BY

Robin Lindqwister Viker

(SE)

Rinske Bouwman - 4 - Wie dit leest is gek

3 November 2024

Beste Robin,

Er zijn dus heel veel mensen hier in de stad die geen idee hebben dat wij ons hebben ondergedompeld in een literair festival. Dat was ik even vergeten. We zijn zo bezig met het hier en nu. We schrijven, vertalen, lopen, zoeken, eten, luisteren, lezen voor, geven applaus, moeten lachen.

Vanochtend zag ik een van de moderators van het festival aan het ontbijt in ons hotel. Hij las een boek (zoals moderators natuurlijk 24/7 doen) en at een croissant (ik weet niet hoe vaak moderators dat doen). Hij moet ook op zijn Instagram gepost hebben terwijl hij ontbeet, want later zag ik een post van hem: hij had gezocht op het internet naar nieuwsberichten over Crossing Border. Maar weet je wat er gebeurt als je zoekt op internet of er over Crossing Border geschreven wordt, met andere woorden: als je zoekt op nieuwsberichten met als zoekterm ‘crossing border’? Dan krijg je helemaal geen nieuws over literatuur. Dan krijg je nieuwsberichten over bommen die net over grenzen worden gedropt. Over dodentallen. Over oorlog. Ik denk dat oorlog het tegenovergestelde van poëzie is. Hoewel er hele mooie gedichten bestaan omdat er oorlog is. Gisteravond bijvoorbeeld las Ghayath Almadhoun voor uit zijn dichtbundel ‘Ik heb een afgehakte hand voor je meegenomen.’ Hij is Syrisch-Palestijns-Zweeds. Ik fluisterde of jij hem heel toevallig kende, je kende hem niet. Ik gaf je een dadel. Jij stopte de pit in je broekzak. De gedichten van Almadhoun sneden de lucht in reepjes.

De bubbel wordt gevoed met alles om ons heen, maar alles om ons heen wordt niet gevoed door ons. Of wel? Wie lezen deze brieven eigenlijk, Robin?

Vanavond zat ik in de zaal bij Local Natives. De host van de zaal mimede een applaus-o-meter met zijn arm toen hij de band aankondigde. Dat was niet nodig: er zaten fans in de zaal. Ik denk dat er veel mensen een kaartje voor het festival hebben gekocht omdat ze graag deze band wilden zien. Zouden zij deze brief lezen?

Daarna stond ik in het zaaltje helemaal op zolder te kijken naar een bandje. De zanger introduceerde een liedje, het ging over een vriend van hem die hij waardeerde, hoe knap hij het vond dat die vriend zo door het leven gleed ondanks alle meningen van anderen. De zaal was muisstil, tot een vrouw schaterlachte. Ze had niet door dat het zo stil was, zou ze later uitleggen. Ze had oordopjes in. Haar bubbel zat strak om haar lijf. Zou zij deze brief lezen?

Misschien maakt het niet uit. Al lezen alleen wij het terug. Tijdens ons interview vroeg de moderator aan ons wat we meenamen uit deze ervaring. Elkaar, is hopelijk het antwoord. Wij schrijven sowieso, vertalen sowieso, we lopen, zoeken, eten, luisteren, lezen voor, geven applaus, moeten lachen. Dat blijft, ook na Crossing Border.

Morgen vallen we uit het festival. We kunnen niet anders. Het is dan klaar. We komen bovendrijven en pakken de trein, weg uit Den Haag. Naast ons galoppeert ons reispaard met ons mee.

WHAT INSPIRED THIS STORY?

More from Rinske Bouwman and Robin Lindqwister Viker

31 October 2024

Rinske Bouwman - 1 - De proloog

Beste Robin, over twee weken ontmoeten we elkaar. Nu zit ik zit in de trein en kijk ik naar buiten. Vlak naast het spoor, op dat stukje groen, rent een groot paard met de trein mee. Als er paaltjes voorbijrazen, springt het paard er moeiteloos overheen. Soms komt het onhandig neer, maar dan zie je de spieren in de bovenbenen van het paard zich aanspannen en binnen een paar galopsprongen is het dan weer bij mijn raam. Het paard is wit. Nee, zwart. Nee, het is voskleurig. Binnen, in de treincoupé, hangt een schermpje met info. Alle stations die we nog aan zullen doen worden opgesomd. Soest, Soest Zuid, Den Dolder, Bilthoven. Dan verschijnt de temperatuur in beeld. Dertien graden, zonnetje, wolkje. De snelheid, nu. Honderdéénentwintig kilometer per uur.

1 November 2024

Rinske Bouwman - 2 - De Sfeer

Beste Robin, Er heerst een sfeer in deze stad, vind je ook niet? Een sfeer in de vorm van een deken of een wolk. Het is een combinatie van net gearriveerde (in de letterlijke zin) dichters en mensen die verkleed zijn als sexy muis. Het is een combinatie van schrijvers in licht paniekerige onwetendheid en partyrokers. Een discobal in de kroeg maar dan een kaartspelletje spelen. Een vleermuis die voorbij scheert maar dan dat je er nog eentje ziet en ze een soort liefdesdans doen in de schemering. Het is gezellig én luguber. Het lokt uit én lokt je steeds dieper de nacht in. We hebben elkaar ontmoet. Live! Jij bent ook hier in Nederland en ik ben ook hier in Den Haag en Crossing Border is gestart. The Chronicles is gestart.

2 November 2024

Rinske Bouwman - 3 - Vogels

Beste Robin, Toen ik vanmiddag richting de schouwburg liep voor het eerste programma-onderdeel van de dag, keek ik naar de grond. Een deelnemer van The Chronicles liep naast me. “Is de ooievaar het symbool van Den Haag?” Ik keek op. Zij keek omhoog. Ik keek ook omhoog. Op de puntige gevel van een groot gebouw stond een ooievaar afgebeeld. Ze had er al zoveel gezien, zei ze. Dit was de eerste die ik zag op deze vogelige dag. Roekoe.

17 November 2024

Rinske Bouwman - 5 - Epiloog

Beste Robin, Stel je voor, je ligt in een lage vitrine in een met wit tl verlichte winkel. De muren zijn betegeld, de vloer is betegeld en het plafond is systeemplafond, praktisch tegels. De vitrine waarin je ligt is gekoeld, wit en heeft grote glazen ruiten. In de winkel staat de radio aan. Je hoort per dag gemiddeld zo’n 12 liedjes steeds weer afgespeeld worden. Het is een populaire, commerciële zender, dus je hoort ook veel reclames. Soms zit er een autotoeter in de reclame. Je denkt dan aan automobilisten die op dat moment op de snelweg rijden. Vraagt je af of ze er dan van schrikken, of dat ze doorhebben dat het een reclame is.

See The Chronicles live at Crossing Border 2024