Festivals

What's on

News

About

Gallery

Audio & Video

social iconsocial iconsocial iconsocial iconsocial icon

NL

EN

Choose language

NETHERLANDS

ROMANIA

WRITTEN BY

Harmen van Liemt

(NL)

TRANSLATED BY

Oana Maria Brumă

(RO)

Harmen van Liemt - 1 - Proloog

31 October 2024

Het is juni 2024. Op mijn computerscherm verschijnt een nieuwe e-mail. Geen belastingaangifte of spammail over zonnepanelen dit keer, maar een uitnodiging van Crossing Border – of ik wil deelnemen aan The Chronicles. Een eer, vooral omdat mijn debuutroman net is verschenen, en ik mezelf nog amper een schrijver durf te noemen. Maar die trots maakt snel plaats voor een ander gevoel.

‘Ha die Harmen, leuk allemaal hoor, maar dit kun jij natuurlijk helemaal niet,’ klinkt het onverbiddelijk in mijn rechteroor. Die stem, altijd scherp en cynisch, lijkt zich daar permanent te hebben gevestigd. Als ik hem een gezicht zou moeten geven, zie ik een kruising tussen Geert Wilders en een oger voor me. Laat ik hem Roger noemen. Ik heb genoeg zelfhulpboeken gelezen over hoe je zulke stemmen moet aanpakken en meestal lukt dat, maar deze keer weigert Roger zich gewonnen te geven.

In plaats van hem met grof geweld de mond te snoeren, besluit ik hem een stoel aan tafel te geven. Als hij toch zo nodig wil praten, kan hij net zo goed echt meedoen. Dus vraag ik hem waar zijn stelligheid vandaan komt. Het duurt even, maar dan valt kennelijk het kwartje: het is niet dat hij bang is dat ik tijdens het festival geen zinnige teksten weet te schrijven. Het zit dieper. Het gaat om het etiket dat we plakken op wat we doen. Hoe we het noemen.

‘Waarom wilde je schrijver worden?’ vragen mensen vaak. Of: ‘Waarom ben je een theaterregisseur?’ Zulke vragen maken me nerveus. Niet omdat ik twijfel aan mijn vakmanschap, maar omdat ik me niet volledig identificeer met het etiket dat daarbij ‘hoort’. De verwachtingen die zo’n etiket met zich meebrengt, kunnen benauwend zijn. Ik voel me juist aangetrokken tot het combineren van disciplines, ik zoek de plek waar ze elkaar kunnen versterken.

Als ik mezelf toch iets zou moeten noemen, dan is het ‘verhalenverteller’. Soms komt een verhaal eruit in geschreven vorm, soms als theater. Er ontstaat voor mij een probleem wanneer de vrijheid om te schakelen wordt ingeperkt. Dat is het moment waarop Roger weer opduikt en het impostersyndroom toeslaat.

Ik hoop dat deze editie van Crossing Border gaat over het doorbreken van grenzen – niet alleen fysieke of culturele, maar ook de grenzen in ons eigen hoofd. De grenzen van wat we denken te kunnen, de etiketten die we onszelf laten opplakken als ‘schrijver’ of ‘muzikant’. Dit festival biedt hopelijk de kans om vrijheid te omarmen, om niet vast te zitten in hokjesdenken.

Terwijl ik dit schrijf, wordt de stem van Roger zachter en neemt de voorpret het over. Ja, ik ga verslag doen van het festival. Ja, ik ga genieten van de optredens, de gesprekken en de ervaringen. En ja, ik ga schrijven, of ik mezelf nu een ‘schrijver’ kan noemen of niet. Samen met Oana Bruma, die mijn stukken naar het Roemeens zal vertalen, wil ik iets nieuws creëren, iets wat verder gaat dan een bepaald genre.

Dus kom maar op, Crossing Border. Ik ben er klaar voor – mét of zonder Roger in mijn oor. Uiteindelijk draait het voor mij maar om één ding: een goed verhaal vertellen.

WHAT INSPIRED THIS STORY?

More from Harmen van Liemt and Oana Maria Brumă

17 November 2024

Harmen van Liemt - 5 - Epiloog

Hier zit ik dan, op een veranda in Bali, waar de nacht stil en zacht over de tropische bomen zakt. De lucht is zwaar van geuren en geluiden die verdwijnen in de verte, alsof alles zich terugtrekt om plaats te maken voor wat voor me ligt. Naast me staat een lege stoel, een stille uitnodiging. Ik weet precies voor wie die bedoeld is. ‘Kom maar, Roger,’ fluister ik in de avondlucht. ‘Je bent welkom.’

3 November 2024

Harmen van Liemt - 4 - Tijd en Klank

Op Crossing Border worden de wetten van de tijd herschreven. Tijd rekt zich uit, trekt samen, lost op en schept een ruimte die zich onttrekt aan logica. Hier kun je de klok vergeten, je telefoon diep in je zak stoppen. Een minuut kan een uur zijn, een dag een ogenblik, een seconde een eeuwigheid. Het ene moment lijk ik net gearriveerd, het volgende zwerf ik hier al eeuwen rond. Wij, de Chronicles-sekte, zoals ik ons inmiddels gekscherend noem, hebben hier onze eigen versie van tijd gevonden. Tijd is niet langer een meting, maar een plek die zich opent, een wereld waarin verhalen op adem komen.

2 November 2024

Harmen van Liemt - 3 - Het Verleden

Gisteren iets te diep in het gin-tonic-glas gekeken, stel ik me deze ochtend voor hoe de oude schrijvers – types als Gerard Reve en Jan Wolkers – hun katers verbloemden met een waas van rook en door nog meer whisky te drinken. Voor zich een uitgestrekt landschap van inspiratie, gevuld met de schatten die hun schrijversleven hen had gebracht: zakken vol royalties en een uitzicht op een tuin die zo uit Eden zelf leek te komen. En hier zit ik dan, met een verse koffievlek op mijn trui, starend naar de betonnen jungle van Den Haag, waar het dichtste groen het stadspark is en inspiratie net zo zeldzaam als een gratis parkeerplek.

1 November 2024

Harmen van Liemt - 2 - Het ritueel

Men zegt weleens dat schrijvers en vertalers stille, verlegen types zijn – het liefst verstopt achter hun teksten – maar laat me je vertellen: dat klopt van geen kanten. De ontmoeting met mijn Chronicles-genoten bewees het tegendeel. We praatten zoveel dat ik me afvroeg of we nog wel hoofden hadden, of alleen monden. In het begin verliep het nog wat stroef – logisch ook, als je daar in de lobby van het Mercure-hotel staat, omringd door een kil interieur en verlichting zo onbarmhartig als een winterse kustlijn. Half in de schaduw zagen we er eerder uit als een stel skeletten, klaar voor een macabere schrijversséance.

See The Chronicles live at Crossing Border 2024