Festivals

What's on

News

About

Gallery

Audio & Video

social iconsocial iconsocial iconsocial iconsocial icon

NL

EN

Choose language

NETHERLANDS

ROMANIA

WRITTEN BY

Harmen van Liemt

(NL)

TRANSLATED BY

Oana Maria Brumă

(RO)

Harmen van Liemt - 4 - Tijd en Klank

3 November 2024

Op Crossing Border worden de wetten van de tijd herschreven. Tijd rekt zich uit, trekt samen, lost op en schept een ruimte die zich onttrekt aan logica. Hier kun je de klok vergeten, je telefoon diep in je zak stoppen. Een minuut kan een uur zijn, een dag een ogenblik, een seconde een eeuwigheid. Het ene moment lijk ik net gearriveerd, het volgende zwerf ik hier al eeuwen rond. Wij, de Chronicles-sekte, zoals ik ons inmiddels gekscherend noem, hebben hier onze eigen versie van tijd gevonden. Tijd is niet langer een meting, maar een plek die zich opent, een wereld waarin verhalen op adem komen.

In deze tijdloze ruimte raken we elkaar langzaam aan, zoals draden die elkaar weven tot een patroon. Door gesprekken over performances, over ons schrijfritme, over vegan of vlees aan tafel en zelfs over deadlines die aan ons voorbijglijden, worden onze stemmen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Elk verhaal dat we schrijven, elke observatie die we delen, is een draad die de ruimte vult en ons dichter naar elkaar toetrekt. Maar gisteren ontdekte ik een laag die dieper gaat dan de tijd van woorden.

In duo’s betraden we het podium. Ik met Oana, onze stukken en vertalingen in de hand, terwijl de zaal in stilte wachtte. Ik lees mijn eerste indrukken van het festival voor, zinnen die nu een eigen leven lijken te leiden. Mijn stem zoekt soms naar het ritme, struikelt over een woord, maar zodra ik eindig en de stilte zich weer vult, lijkt de tijd opnieuw van geen betekenis. Ik neem plaats en kijk naar Oana, die hetzelfde stuk in het Roemeens voordraagt. Haar gezicht zie ik niet, maar haar stem vult de ruimte – ónze ruimte. Het is een stem die de klanken van de tijd zingt, een ritme dat ons op een andere manier laat luisteren.

Oana, die ik de afgelopen dagen leerde kennen als rustig en bedachtzaam, blijkt een energie uit te stralen die zonder woorden voelbaar is. Ze laat het Roemeens door de ruimte golven, vangt met iedere klank een deel van het publiek en doet hen met een eenvoud verstommen. Dit moment maakt duidelijk dat het niet alleen de inhoud is die overkomt; het is de kracht van de klank, het ongrijpbare ritme dat niet in woorden past, maar dat verbonden is met onze gedeelde, tijdloze ruimte.

Hetzelfde geldt voor de andere Chronicles-pelgrims. Hun teksten had ik al gelezen, hun woorden hadden op papier een duidelijke stem. Maar toen zij hun werk hardop voordroegen, leerde ik hen kennen voorbij die woorden. Sommigen keken naar hun blaadje, anderen lieten hun blik door de zaal dwalen. Er was een zekere zelfverzekerdheid, of juist een trilling in hun stem, een lichtheid in hun ogen die woorden alleen niet kunnen tonen. De voordracht onthulde een nieuwe laag. Woorden, besefte ik, laten slechts een schaduw zien van iemand. Klank geeft die schaduw een lichaam.

En dan, voor ik het goed en wel besef, zit de laatste dag van het festival erop. In de trein naar huis vult de coupé zich weer met de alledaagse gang van zaken, met klokken die hun regelmaat opeisen. Het voelt alsof ik uit een droom stap, waarin tijd geen rol speelde, waarin geluid en verhalen vrij konden bewegen. In de wakkere wereld waar ik nu naar terugkeer, bestaan vaste uren en volle agenda’s, maar iets van die droom blijft bij me hangen – een herinnering aan hoe stemmen hun eigen ritme vonden en hoe we elkaar even zonder woorden verstonden.

WHAT INSPIRED THIS STORY?

More from Harmen van Liemt and Oana Maria Brumă

17 November 2024

Harmen van Liemt - 5 - Epiloog

Hier zit ik dan, op een veranda in Bali, waar de nacht stil en zacht over de tropische bomen zakt. De lucht is zwaar van geuren en geluiden die verdwijnen in de verte, alsof alles zich terugtrekt om plaats te maken voor wat voor me ligt. Naast me staat een lege stoel, een stille uitnodiging. Ik weet precies voor wie die bedoeld is. ‘Kom maar, Roger,’ fluister ik in de avondlucht. ‘Je bent welkom.’

2 November 2024

Harmen van Liemt - 3 - Het Verleden

Gisteren iets te diep in het gin-tonic-glas gekeken, stel ik me deze ochtend voor hoe de oude schrijvers – types als Gerard Reve en Jan Wolkers – hun katers verbloemden met een waas van rook en door nog meer whisky te drinken. Voor zich een uitgestrekt landschap van inspiratie, gevuld met de schatten die hun schrijversleven hen had gebracht: zakken vol royalties en een uitzicht op een tuin die zo uit Eden zelf leek te komen. En hier zit ik dan, met een verse koffievlek op mijn trui, starend naar de betonnen jungle van Den Haag, waar het dichtste groen het stadspark is en inspiratie net zo zeldzaam als een gratis parkeerplek.

31 October 2024

Harmen van Liemt - 1 - Proloog

Het is juni 2024. Op mijn computerscherm verschijnt een nieuwe e-mail. Geen belastingaangifte of spammail over zonnepanelen dit keer, maar een uitnodiging van Crossing Border – of ik wil deelnemen aan The Chronicles. Een eer, vooral omdat mijn debuutroman net is verschenen, en ik mezelf nog amper een schrijver durf te noemen. Maar die trots maakt snel plaats voor een ander gevoel. ‘Ha die Harmen, leuk allemaal hoor, maar dit kun jij natuurlijk helemaal niet,’ klinkt het onverbiddelijk in mijn rechteroor. Die stem, altijd scherp en cynisch, lijkt zich daar permanent te hebben gevestigd. Als ik hem een gezicht zou moeten geven, zie ik een kruising tussen Geert Wilders en een oger voor me.

1 November 2024

Harmen van Liemt - 2 - Het ritueel

Men zegt weleens dat schrijvers en vertalers stille, verlegen types zijn – het liefst verstopt achter hun teksten – maar laat me je vertellen: dat klopt van geen kanten. De ontmoeting met mijn Chronicles-genoten bewees het tegendeel. We praatten zoveel dat ik me afvroeg of we nog wel hoofden hadden, of alleen monden. In het begin verliep het nog wat stroef – logisch ook, als je daar in de lobby van het Mercure-hotel staat, omringd door een kil interieur en verlichting zo onbarmhartig als een winterse kustlijn. Half in de schaduw zagen we er eerder uit als een stel skeletten, klaar voor een macabere schrijversséance.

See The Chronicles live at Crossing Border 2024