Festivals

What's on

News

About

Gallery

Audio & Video

social iconsocial iconsocial iconsocial iconsocial icon

NL

EN

Choose language

NETHERLANDS

ROMANIA

WRITTEN BY

Harmen van Liemt

(NL)

TRANSLATED BY

Oana Maria Brumă

(RO)

Harmen van Liemt - 3 - Het Verleden

2 November 2024

Gisteren iets te diep in het gin-tonic-glas gekeken, stel ik me deze ochtend voor hoe de oude schrijvers – types als Gerard Reve en Jan Wolkers – hun katers verbloemden met een waas van rook en door nog meer whisky te drinken. Voor zich een uitgestrekt landschap van inspiratie, gevuld met de schatten die hun schrijversleven hen had gebracht: zakken vol royalties en een uitzicht op een tuin die zo uit Eden zelf leek te komen. En hier zit ik dan, met een verse koffievlek op mijn trui, starend naar de betonnen jungle van Den Haag, waar het dichtste groen het stadspark is en inspiratie net zo zeldzaam als een gratis parkeerplek.

Toch vond ik gisteren in het hart van de stad inspiratie tijdens de International Poetry Night, in een zaal zo chic dat het een verloren set van The Crown leek. Op het podium de Britse performer Vanessa Kisuule, nonchalant haar lipstick bijwerkend voordat ze begon. Ze stond er zonder enige haast, en toen ze sprak, leek de ruimte warmer te worden. Haar woorden rolden van het podium af met een scherp randje en een onderliggende glimlach, alsof ze ons allemaal een geheim toevertrouwde.

Terwijl ze sprak over vrijheid en eenzaamheid, voelde poëzie ineens toegankelijk, en was de stadsschouwburg een toevluchtsoord, waar de dagelijkse drukte stilviel. Vanessa’s woorden waren menselijk, dichtbij, kwetsbaar, en krachtig tegelijk. Niet zoals de verheven schrijvers van vroeger, die hun publiek besprenkelden met wijsheden van een afstand – nee, haar poëzie voelde niet als iets alleen voor verlichte geesten, maar juist voor iedereen die zich soms verloren voelt in de dagelijkse chaos.

Eerder die avond was ik bij De Duyns Salon – Cherry, Don en Django Duyns, een familie met variété in het bloed. Eén blik, en je wist dat ze bij elkaar hoorden: een lijn van generaties waarin magie, kracht en showbloed elkaar vonden. Ze stonden op het podium alsof ze nergens anders thuishoorden, en wij mochten meeluisteren bij een familiefeest. Toen Cherry, de patriarch, begon te spreken over hoe het verleden doorwerkt in het heden – over de oorlog en zijn Duitse wortels – kon je een speld horen vallen. Iedereen hield de adem in, volledig gegrepen door de geladen verhalen en de diepe verbinding tussen vroeger en nu. Totdat…

Klik. Tik. Tik-tik. Naast me, in het schemerlicht, zat een man met een analoge camera – zo’n apparaat dat al twintig jaar over datum is maar met elk shot de aandacht naar zich toe trekt. Klik. Tik.

De hele zaal werd als door een tijdmachine teruggeflitst naar de jaren ’80, en het ritme van de voorstelling haperde. Ironisch genoeg eiste dit oude relikwie uit een ander tijdperk net zo nadrukkelijk zijn plaats op als de verhalen die de Duyns zelf vertelden, alsof het verleden zich met alle kracht in het heden probeerde vast te klampen.

Misschien zat daar wel een onverwachte les in: niet alles uit het verleden verdient een podium in het nu. Mooie herinneringen en verhalen hebben hun plek, maar niet alles hoeft terug te keren.

Inspiratie hoeft niet uit rook en whisky te komen, uit grote schrijvers en romantische katers. Soms ligt het simpelweg in wat we nu hebben, om ons heen, in de ruimte die ontstaat als we een stukje van het verleden durven loslaten.

WHAT INSPIRED THIS STORY?

More from Harmen van Liemt and Oana Maria Brumă

17 November 2024

Harmen van Liemt - 5 - Epiloog

Hier zit ik dan, op een veranda in Bali, waar de nacht stil en zacht over de tropische bomen zakt. De lucht is zwaar van geuren en geluiden die verdwijnen in de verte, alsof alles zich terugtrekt om plaats te maken voor wat voor me ligt. Naast me staat een lege stoel, een stille uitnodiging. Ik weet precies voor wie die bedoeld is. ‘Kom maar, Roger,’ fluister ik in de avondlucht. ‘Je bent welkom.’

3 November 2024

Harmen van Liemt - 4 - Tijd en Klank

Op Crossing Border worden de wetten van de tijd herschreven. Tijd rekt zich uit, trekt samen, lost op en schept een ruimte die zich onttrekt aan logica. Hier kun je de klok vergeten, je telefoon diep in je zak stoppen. Een minuut kan een uur zijn, een dag een ogenblik, een seconde een eeuwigheid. Het ene moment lijk ik net gearriveerd, het volgende zwerf ik hier al eeuwen rond. Wij, de Chronicles-sekte, zoals ik ons inmiddels gekscherend noem, hebben hier onze eigen versie van tijd gevonden. Tijd is niet langer een meting, maar een plek die zich opent, een wereld waarin verhalen op adem komen.

31 October 2024

Harmen van Liemt - 1 - Proloog

Het is juni 2024. Op mijn computerscherm verschijnt een nieuwe e-mail. Geen belastingaangifte of spammail over zonnepanelen dit keer, maar een uitnodiging van Crossing Border – of ik wil deelnemen aan The Chronicles. Een eer, vooral omdat mijn debuutroman net is verschenen, en ik mezelf nog amper een schrijver durf te noemen. Maar die trots maakt snel plaats voor een ander gevoel. ‘Ha die Harmen, leuk allemaal hoor, maar dit kun jij natuurlijk helemaal niet,’ klinkt het onverbiddelijk in mijn rechteroor. Die stem, altijd scherp en cynisch, lijkt zich daar permanent te hebben gevestigd. Als ik hem een gezicht zou moeten geven, zie ik een kruising tussen Geert Wilders en een oger voor me.

1 November 2024

Harmen van Liemt - 2 - Het ritueel

Men zegt weleens dat schrijvers en vertalers stille, verlegen types zijn – het liefst verstopt achter hun teksten – maar laat me je vertellen: dat klopt van geen kanten. De ontmoeting met mijn Chronicles-genoten bewees het tegendeel. We praatten zoveel dat ik me afvroeg of we nog wel hoofden hadden, of alleen monden. In het begin verliep het nog wat stroef – logisch ook, als je daar in de lobby van het Mercure-hotel staat, omringd door een kil interieur en verlichting zo onbarmhartig als een winterse kustlijn. Half in de schaduw zagen we er eerder uit als een stel skeletten, klaar voor een macabere schrijversséance.

See The Chronicles live at Crossing Border 2024